Artikelen

— Overzicht

Hier publiceer ik artikelen (geschreven, film, audio etc.), welke ten grondslag liggen aan mijn aanpak of een relatie hebben met de actualiteit

De onderstroom komt langzaam boven…

The occasion is piled high with difficulty, and we must rise — with the occasion. As our case is new, so we must think anew, and act anew. We must disenthrall ourselves, and then we shall save our country (Abraham Lincoln).

It is time…

Volg mijn podcastserie Food 2 Lead The Future:https://podcasts.apple.com/gb/podcast/food-2-lead-the-future/id1744827774

Beluister mijn bijdrage in
de podcasterie De gebakken peren:

https://www.studiogeorge.nl/degebakkenperen/xanderbeks

Xander is een beeld denker….
…..Beelddenken plaatst zichzelf tegenover taaldenken of woorddenken, een vorm van denken in taal, maar ook tegenover begripsdenken en abstractie. Er zouden mensen zijn die voornamelijk en primair in beelden denken. Dat wil zeggen dat bij hen nieuwe informatie in beeld wordt opgeslagen en verwerkt. Begripsdenkers (woordelijk redenerende denkers) maken volgens de theorie meer gebruik van het bewust denken (bewuste gedachtegangen) en beelddenkers maken meer gebruik van intuïtief denken via het onbewuste. Het onbewuste verwerkt, en maakt (voor)bewust, met veel grotere snelheid dan het bewuste denken. Beelden, gevoelens, bewegingen, verhoudingen en eerdere ervaringen kunnen dan achtereenvolgens door het hoofd flitsen, al dan niet met woorden (auditief denkend). Veelal zijn het gedachtegangen die onderdeel zijn van een geheel en als zodanig de beelden ondersteunen.[3][4] Dat alles gebeurt binnen honderdsten van seconden (door het onbewuste)…..
……Een beelddenker ziet in het hoofd ongeveer 32 beelden per seconde, wat niet lukt met ‘het bewuste waarnemen’, maar alleen door middel van het onderbewustzijn…….
Bron Wikipedia

In mijn zoektocht om vanuit het perspectief van jongeren hoe zij een bijdrage aan klimaat gerelateerde uitdagingen konden doen, verdiepte ik me gelijk, logischerwijs, in onderwijs. Als middel om jongeren als onderdeel van hun leerweg bij te laten dragen aan real-life uitdagingen, maar ook om de ontwikkeling en vorming van de jongeren te ontwikkelen en dit systeem te veranderen passend bij de transities die nodig zijn, Wat onderwijs als systeem maakt onderdeel uit van vele andere systemen.
In 2014 startte ik met Operation Education de maak van de documentaire Wat is het doel van onderwijs, een onderzoek middels een documentaire, maar tegelijkertijd met het onderwijs (jongeren uit het onderwijs lerend voor diverse beroepen in film wereld). Deze documentaire werd in 2015 uitgeroepen tot Onderwijsdebatfilm.