— Overzicht
Hier publiceer ik artikelen (geschreven, film, audio etc.), welke ten grondslag liggen aan mijn aanpak of een relatie hebben met de actualiteit
De onderstroom komt langzaam boven…
The occasion is piled high with difficulty, and we must rise — with the occasion. As our case is new, so we must think anew, and act anew. We must disenthrall ourselves, and then we shall save our country (Abraham Lincoln).
It is time…
Volg mijn podcastserie Food 2 Lead The Future:https://podcasts.apple.com/gb/podcast/food-2-lead-the-future/id1744827774
Beluister mijn bijdrage in
de podcasterie De gebakken peren:
Xander is een beeld denker….
…..Beelddenken plaatst zichzelf tegenover taaldenken of woorddenken, een vorm van denken in taal, maar ook tegenover begripsdenken en abstractie. Er zouden mensen zijn die voornamelijk en primair in beelden denken. Dat wil zeggen dat bij hen nieuwe informatie in beeld wordt opgeslagen en verwerkt. Begripsdenkers (woordelijk redenerende denkers) maken volgens de theorie meer gebruik van het bewust denken (bewuste gedachtegangen) en beelddenkers maken meer gebruik van intuïtief denken via het onbewuste. Het onbewuste verwerkt, en maakt (voor)bewust, met veel grotere snelheid dan het bewuste denken. Beelden, gevoelens, bewegingen, verhoudingen en eerdere ervaringen kunnen dan achtereenvolgens door het hoofd flitsen, al dan niet met woorden (auditief denkend). Veelal zijn het gedachtegangen die onderdeel zijn van een geheel en als zodanig de beelden ondersteunen.[3][4] Dat alles gebeurt binnen honderdsten van seconden (door het onbewuste)…..
……Een beelddenker ziet in het hoofd ongeveer 32 beelden per seconde, wat niet lukt met ‘het bewuste waarnemen’, maar alleen door middel van het onderbewustzijn…….
Bron Wikipedia
Je mist meer dan je ziet…..durf jij je open te stellen en mee te kijken met wat Xander ziet?
Xander is Xi….
Extra intelligentie (Xi) is de aanduiding voor een subjectief bepaald, uitzonderlijk hoog niveau op één of meer vormen van intelligentie.
De term wordt meestal bijvoeglijk gebruikt: Iemand is extra intelligent; iemand is Xi of iemand is een Xi-er.
Vanuit theorie en praktijkervaring hebben Willem Kuipers en Annelien van Kempen in 2001 vijf karakteristieke eigenschappen voor Xi-ers benoemd:
- Intellectueel vaardig, kan niet tegen onbegrijpelijke stupiditeiten.
Kan makkelijk complexe problemen hanteren, maar legt ze te compact aan anderen uit, vaak zonder zich dit bewust te zijn. Reageert niet effectief op onbegrip. - Structureel nieuwsgierig, grenzeloze hekel aan dat wat saai of routineus is.
Wil altijd weten wat ergens achter zit. Stelt routine klusjes eindeloos uit of maakt er fouten in. - Behoefte aan autonomie, vecht of maakt zich klein als die wordt aangetast.
Kan goed zelfstandig werken. Een controle gerichte baas of klant leidt snel tot disfunctioneren. - Grenzeloos en mateloos in najagen interesses, moeite met loslaten daarvan of met onbegrijpelijke ongeïnteresseerdheid.
Kan zich in een probleem vastbijten. Kan ook teveel energie in de verkeerde dingen stoppen. - Onbalans tussen emotioneel en intellectueel zelfvertrouwen, het een is flink hoger dan het ander:
Weten dat je gelijk hebt en vrezen dat je het nooit zal krijgen, is de ene variant.
Weten dat je je plannen kan realiseren, maar vrezen dat een besluit afhangt van je kennis van de theoretische achtergronden, is de andere variant.
Kan lijden aan faalangst, of neiging tot betweteren. Kan zichzelf als niet intelligent bestempelen.
In mijn zoektocht om vanuit het perspectief van jongeren hoe zij een bijdrage aan klimaat gerelateerde uitdagingen konden doen, verdiepte ik me gelijk, logischerwijs, in onderwijs. Als middel om jongeren als onderdeel van hun leerweg bij te laten dragen aan real-life uitdagingen, maar ook om de ontwikkeling en vorming van de jongeren te ontwikkelen en dit systeem te veranderen passend bij de transities die nodig zijn, Wat onderwijs als systeem maakt onderdeel uit van vele andere systemen.
In 2014 startte ik met Operation Education de maak van de documentaire Wat is het doel van onderwijs, een onderzoek middels een documentaire, maar tegelijkertijd met het onderwijs (jongeren uit het onderwijs lerend voor diverse beroepen in film wereld). Deze documentaire werd in 2015 uitgeroepen tot Onderwijsdebatfilm.